Hogyan válassz légzsákot?!
Hogyan válassz légzsákot?!
Rengeteg gyártó, több típusú légzsákos rendszere létezik már a piacon, ráadásul hasonló árkategóriában, így elég nehéz eligazodni, hogy a Te motorozásodnak, mi is a leginkább megfelelő.
Egy dolgot rögtön az elején leszögeznék, bármilyen légzsákot is választasz, eggyel többet tettél a biztonságodért. De mindent megtettél érte?
Hogyan válassz légzsákot?!
Rengeteg gyártó, több típusú légzsákos rendszere létezik már a piacon, ráadásul hasonló árkategóriában, így elég nehéz eligazodni, hogy a Te motorozásodnak, mi is a leginkább megfelelő.
Egy dolgot rögtön az elején leszögeznék, bármilyen légzsákot is választasz, eggyel többet tettél a biztonságodért. De mindent megtettél érte?
Ez a bejegyzés (természetesen más gyártók nevesítése nélkül) egy kisebb összehasonlítás is lesz.
Motorhoz kikötős légzsák, vagy a motortól függetlenül működő?
A motorhoz kikötős légzsákoknál ki kell találnod, hogy hova is teszed a motoron a „madzag” végét. Azt is végig kell gondolni, hogy minden ránk leselkedő baj bekövetkeztekor is működésbe fog-e lépni. pl. kikötöd magad elé, mert attól tartasz, hogy hátulról fognak beléd menni. Eddig megvagyunk, de mi van, ha épp féktávon belül jön ki valaki eléd? Akkor a becsapódás pillanatában a zsák rajtad csak úgy van, de a madzag nem fogja kioldani időben a patront, hogy felfújódjon, mert nem távolodtál el a motorodtól elég gyorsan. Ugyan ez a helyzet fordítva, ha magad mögé kötöd ki. Ott meg akkor nem reagál időben, ha hátulról csapnak el.
Mi van a szerpentinekkel? A necces esetek többségében a kanyarban történik valami. Besokalltál és rányúlsz az első fékre (vezetéstechnikai training-en megtanítják, hogy ezt ne csináld, ezért oda is érdemes ellátogatni), vagy van egy kavicsfelhordás, olajfolt, és kimegy a motor eleje. Eggyütt dőltél el a motorral és egy darabig eggyütt is csúszol vele. Szóval ilyenkor is felmerül a kérdés, hogy időben fog kinyílni a zsák, és megvéd? Vagy ha épp sorolsz előre a kocsik között/mellett és éppen egy figyelmetlen autós bekanyarodik, és elcsapja a motor hátulját. Sorolhatnám még ezeket a szitukat, de szerintem ez is bőven elég lesz. Egyszóval megvéd a kikötős légzsák bizonyos helyzetekben. Védi a mellkasod, a hátad és a kulcscsontod (egyes típusok a csípő környékét is). Az igazán nagy előnye, hogy ha elfelejted „lekötni” magad a motorról és kipukkan, vagy ha van egy felhasználói baki, ami miatt kipukkan, akkor tudsz patront cserélni Te magad. De itt az a kérdés merül fel, hogy biztos lehetsz-e abban, hogy a következő pukkanást is kibírja a zsák?
Felvezetésnek ennyi elég is lesz. :) Jöhetnek a motortól független légzsákok, és itt már nem összehasonlítás, hanem konkrétan a Tech-Air rendszerek aktuális modelljeinek rövid bemutatása.
Itt ugye nincs madzag, nincs gondolkodás, hogy hova kösd ki magad. Egy biztos, ha a légzsákokban lévő vezérlőegység bajt érzékel, akkor pukkan. 40-45 millisekundum alatt dönt, és nyílik. Szóval ennyi idő alatt lereagálja a balul elsült helyzetet és teljesen felfújt állapotban véd.
Alpinestars Tech-Air 3 légzsák az, amit ha van már motoros kabátod, de nem légzsák előkészített, akkor fel tudod venni a kabátra. Mellesleg kabát alatt is hordható, ha légzsákelőkészített kabiról van szó, vagy ha van legalább 4cm hely mellkasnál és hasnál. Mellkast, hátat és kulcscsontot véd, valamint passzív gerincvédővel is ki tudod egészíteni. Motortól függetlenül működik, így nincs madzag. Gyorsulásérzékelővel és giroszkóppal van ellátva, valamint egy kis vezérlőegységgel, ami az utcai algoritmus miatt minden kétes szituációra fel van készítve, így Neked nem kell azon gondolkozni, hogy milyen helyzetekben nyújt védelmet. A hátránya az, hogy fel kell töltened az akksiját (egy feltöltéssel 40 órát tudsz motorozni), illetve ha pukkan, akkor hivatalos Tech-Air Service Centerben tudják újratölteni. Tekintettel arra, hogy a pukkant zsákot nyomáspróba alá kell vetni, kiderül egyből, hogy a következő alkalommal a zsák véd, vagy sem. Nyilván nem engedünk ki olyan zsákot a szervizből, ami nem tud védelmet adni, szóval ezzel sem lesz probléma. :) Kabát felett hordva bogaras lesz, de könnyedén tisztítható. Jaah, és van fluosárga színben is, a jobb láthatóság miatt.
Alpinestars Tech-Air 5 légzsák a következő szint. Hogy miért? Mert itt a mellkas, hát és kulcscsont védelmen túl, a bordáid, a vállad, és a felkarod is védve van, plusz ez már fixen rendelkezik egy passzív gerincvédelemmel. Ezt a légzsákot kizárólag kabát alatt tudod hordani, így ha nem légzsák előkészített a kabátod, akkor kell 4cm hely mellkasnál, és hasnál a biztonságos működéshez. Ahogy a Tech-Air 3 légzsákot, ezt ugyan úgy tudod utcán használni, viszont itt már van lehetőséged az ún. Race mód állítására. Tehát fel tudsz menni versenypályára is, ahol más szempontok alapján kell, hogy működjön. Hogy miért? Mert versenypályán jó esetben nincs szalagkorlát, és szembe jövő forgalom. A versenypályás bukták során sok esetben elegendő a ruha nyújtotta védelem. DE ha biztosra akarsz menni, akkor utcai módban is használhatod versenypályán, csak utcán ne használd race módban. ;) Itt sincs madzag. Tölteni kell az akksit, és 30 órát tudsz benne motorozni.
A végén (vagyis majdnem a végén) jön a légzsákok királya; a Tech-Air 10.
Na nem csak az ára miatt a best kategória, hanem mert pl. a Motorrad is az év légzsákjának nyilvánította a Tech-Air rendszert. MotoGP szintű védelem, és nem csak a versenypályán. Teljes felsőtest (váll, felkar, mellkas, hát, bordák) mellett ez már a csípőt is védi. Passzív level2 szintű gerincprotektorral szerelve. Ezt a légzsákot leginkább bőrruha (legyen szó egy-, vagy kétrészesről) alá javasoljuk. Ott nyújt igazán jó védelmet, és kényelmet egyaránt. Ez már több szenzorral dolgozik, hiszen egy-egy érzékelő van a vállán, és plusz kettő a hátán. Ennél a légzsáknál elmondhatjuk, hogy olyan szituációkban is tud jól dönteni, ahol már bukta közeli a helyzet, de még össze tudtad szedni a motort. Ez a másik két (3 és 5) légzsák esetén is részben érvényes, de itt már elképzelhető, hogy pukkan, mert a kevesebb szenzornak az együttes visszajelzése alapján kell döntenie, így a kétes szituban inkább pukkan, hogy tényleg ne legyen semmi bajod.
Szerintem nagy titkot nem árulok el azzal, ha felhívom a figyelmet, hogy a Tech-Air rendszerek (a TA3 kivételével) védenek a legnagyobb felületen. ha csak a felsőtestet vesszük alapul, akkor is.
A Tech-Air rendszert az Alpinestars 2003 óta fejleszti, teszteli és finomítja folyamatosan az algoritmust mind utcára, mind pályára, hogy a lehető legnagyobb biztonságban érezzétek magatokat.
A legvégére hagytam szándékosan a Tech-Air Off-Road légzsákot, amiről még túl sok mindent nem tudunk leírni, de már a bemutatóban láthattátok, hogy lesz egy az endurosoknak is, akiknek a terep a lételemük. De erről amint lehet, egy külön bejegyzésben írunk bővebben.
Összefoglalva, ha utcára, vagy utcára és pályára egyaránt, vagy kizárólag pályára szeretnél egy a passzív védelemnél nagyobb biztonságot nyújtó felszerelést, akkor egyértelműen a légzsák a legjobb választás. Az hogy a légzsákok világából Te melyik szempont veszed figyelembe az már más kérdés, de szívesen segítünk. A döntés a Tiéd! ;)
by Ádám