Bőr, vagy Textil?
Sokféle portálon olvashattatok már ebben a témában, ráadásul mindenkinek megvan a maga véleménye arról, hogy egyik vagy másik anyaghasználat. Megpróbálunk segíteni egy picit a mi szemszögünkből.
A motorosok száma évről évre növekvő tendenciát mutat, és ami igazán jó hír, hogy a hölgyek is kiveszik a részüket. A friss jogsis vezetők nagy része barátoktól, családtagoktól kér segítséget, vagy elkezdi a netet bújni, hogy melyik lenne a legjobb választás. Rögtön szeretném is leszögezni, hogy rossz választás ebben a témában nincs. Teljesen mindegy, hogy bőrben, vagy textilben motorozol, mert egy a lényeg, hogy legyen rajtad védőfelszerelés. Az, hogy egyénenként a ruha választása mégis melyik oldalra billen, ahhoz érdemes sorra venni a saját igényünket, és el kell azon gondolkozni, hogy mégis milyen motorral szeretnénk a szabadidőnkben (vagy munkaidőben, kinek mit dob a gép) róni a kilómétereket.
Az első és legfontosabb, hogy milyen típusú motort vennél, vagy vettél. (A motor típusának kiválasztásában nem tudunk olyan profi felvilágosítást adni, mint az, aki napi szinten ezzel foglalkozik, de a ruházat terén igen.) Itt talán már fontos is leszögeznünk, hogy az, aki robogót vesz a napi ingázáshoz, munkába, vagy suli járáshoz, annak ugyanúgy érdemes kiválasztania a megfelelő védőruházatot, mert 50km/h tempónál pont ugyanakkorát lehet esni, mint egy sportmotorral. A következő kérdés, ami átgondolásra, és megválaszolásra vár, hogy hogyan tervezed az egész éves motorozásod. Kizárólag ingázás? Ingázás mellett egy-két rövidebb túra, vagy leruccanás nyáron a Balcsira? Meglátogatod a hazai, vagy a külföldi szerpentineket? Havonta egyszer, vagy akár hetente ellátogatsz egy versenypályára? Mi a leghidegebb és legmelegebb idő, amikor motorra ülsz? Ha esik az eső, vagy extrém esetben a hó, akkor is motorra pattansz, mert muszáj?
Tudom-tudom, túl sok a kérdés, de ha jobban belegondolsz, akkor ezek mind befolyással lesznek a Neked legmegfelelőbb ruha kiválasztásánál. Azt sem szabad elfelejteni, hogy nem egy évre veszed ezeket a felszereléseket, így a legjobban akkor jársz, ha a hosszú távú terveid is átgondolod. (pl. most még nem pályázol, de lehet, hogy a haverokkal jövőre majd kimész)
Na de még mielőtt rátérnék a lényegre, azt is figyelembe kell venni, hogy a hazai motorosok nagy része tavasztól őszig motorozik, és pont emiatt azt is szükséges átgondolni, hogy erre egyetlen ruhával szeretnénk nekivágni, vagy több ruhadarab is szóba kerülhet.
Kezdjük akkor a ruházatok kivesézését. Legyen az első alanyunk egy robogó. Itt most tegyünk félre, hogy 50ccm, vagy 600ccm. Napi használat mellett, egy két túrát leszámítva a robogó a legmegfelelőbb városi jármű, így nem gondolom, hogy rögtön egy-, vagy kétrészes bőrruhát választana rá a használója. Stílusból adódóan egy sport, vagy sporttúra textil kabát, egy motoros farmer, és egy, a stílusunkhoz leginkább passzoló motoros lábbeli jó választás. Szinte bárhol meg tudunk jelenni, nem kell átöltözni, csak a kabátot levenni. Textilkabátokból, és azon belül a sport/sporttúra kategóriából az évszakoknak megfelelően tudunk választani kivehető thermo béléssel rendelkező vízállót, vagy kivehető szélzáró membránnal rendelkező, nyári hálós kabátot, de akár membárnok nélküli teljesen hálósat. Ezt mindenki maga tudja eldönteni, ha átgondolta, hogy milyen időjárásban használja többet. Itt azért megemlíteném még a bőrkabátot is, mert egy sportos robogón túl azon, hogy vagányan néz ki, hasznos is lehet a bőrkabát. Vagy gondoljunk bele, hogy egy vespa-n is jól mutat egy cafe-racer stílusú is.
Ugorjunk a túra, túraendurokhoz. A naked, vagy más szóval csupasz motorokat külön vesszük. A túraendurókra szerintem nagy meglepetést nem okozok, ha azt mondom, hogy textil túraruházat a stílusában legjobban passzoló, de itt is a korábbi kérdésköröket érdemes végigfutni, mert az időjárás lesz az a tényező, ami leginkább számít a ruházat kiválasztásánál. Sokan ülnek bele abba a hintába, hogy túramotor=vízálló, thermobéléses textilruha. Ez a kombó akkor jó, ha olyan túrákat tervezel szinte minden évben, ahogy előre tervezett időpontban, ha esik, ha fúj, ha meleg van, ha hideg, akkor is menni kell. Abban az esetben, ha túramotort használsz, de kizárólag jó időben, és ha el is ered az eső, akkor is inkább beülsz kávézni, és megvárod, míg eláll, akkor egy nyári, vagy nem vízálló textilruhával jobban viselhetővé válik a szezonod. Ha egy évben a teljes motorozásod 5%-a teszi ki az esőben motorozást, arra a legegyszerűbb egy esőruha beszerzése.
A Naked, vagy más szóval csupasz motorok már egy kicsivel nehezebb téma. Ilyen típusú motorral sokan megoldják a városi ingázást, a hosszú túrákat, a szerpentinek látogatását, vagy a pályás nyíltnapokat is. Itt már nem csak az időjárás az a tényező, amit erősen át kell gondolni, hanem azt is, hogy mi az, ami leginkább jellemzi a motorfelhasználásodat. Gondolok itt arra, hogy városi ingázáshoz, és a hosszú túrákhoz elegendő, és kényelmes viselet egy sportos textildzseki, farmer és egy motoros csizma/cipő. Viszont a pályanapokra már nem biztos (versenypályája válogatja), hogy felengednek a pályára. Sok esetben megkövetelik a legnagyobb biztonságot nyújtó egy- és kétrészes bőrruhákat. Nem beszélve a szerpentinezésről, ahol szintén jobb választás a bőr. Ilyen esetben végig kell gondolni, hogy egy kétrészes bőrruhával meg tudod oldani a pályanapokat, vagy a haverokkal a szerpentinezést, és még a hosszú túrákat is, mert motoron kell, hogy jól érezd magad, ott a bőrruha kényelmes lesz. A kétrészes ruha kabátját (az Alpinestars termékeknél biztosan) tudod a nadrágtól külön is hordani, így a napi ingázáshoz felveszel hozzá egy motoros farmert, és meg is van oldva. A bőrruha az esőt nem szereti, így elengedhetetlen kelléke a motoros túráknak az esőruha. Higgyétek el, nem jó egy teljesen vizes és hideg bőrruhában motorozni. Még ha csak 50km-t is kell megtenni benne. A bőrruha nagy előnye a naked motorokon az aerodinamikai tudása is. A textil kabátba egy csupasz motoron ülve bele tud kapni a menetszél, így autópályán haladva nem biztos, hogy a legkomfortosabb viselet. Autók mögött, mellett haladva a turbulens levegő elég furcsán „megrángatja” a ruhát is, ezzel kellemetlen perceket okozva. A bőrruháról „lecsúszik” a levegő, így tartósan autópálya tempónál is kényelmesen tudsz benne vezetni, kevésbé fogsz elfáradni. Ez a motortípus, ahol a legjobban át kell gondolni a fent felsorolt kérdésekre a választ, de talán nem nagy titok, hogy itt a teljes szezon kivitelezéséhez célszerű több ruhadarabot tartani, és amire a leginkább szükséged van, ahhoz nyúlsz a szekrényben.
A sportmotorosokat hagytam szándékosan a végére, mert itt szinte egyértelmű a válasz. A sportmotor tulajok ruhatárából biztosan nem hiányzik a bőrruha. Itt az a nagyobb, és egyben bonyolultabb kérdés, hogy egy-, vagy kétrészes a jó választás. Ezt is mindenki maga dönti el, itt a pro és kontra érveket érdemes átgondolni. Az biztos, hogy motoron ülve az egyrészes bőrruha kényelmesebb, mint a kétrész, még szerpentinen is. Sőt egy több napos túrán is. Ha bukta van, és szerencsésen ki tudod csúszni az esést, akkor biztonságosabb is. (Ha nem így lenne, akkor nem egyrészes bőrruha lenne a kötelező a versenyeken.) És most jön a DE. Számolni kell azzal, hogy a mosdóhasználat már nem olyan egyszerűen kivitelezhető. A kis dolog még okés, valahogy megoldjuk, kivéve a hölgyek, mert ott vetkőzés van, de pont ugyanez igaz a nagydologra. Egyrészes bőrruhát, akkor javasoljuk, ha tudod magadról, hogy felszállsz a motorra, és addig mész még el nem fáradtál, majd leveszed. Vagy pályanapozol sokat. A kétrészes bőrruha akkor jó választás, ha alkalmi pályalátogató vagy, vagy rendszeresen szerpentinezel, de azért szeretsz a büfében is sok időt eltölteni, élménybeszámolózni a barátokkal, mert kényelmesebb egy széken ülni kabát nélkül, mint a lehajtott egyrészes ruha tetejével nyűglődni. A hosszú túrákon is jó viselet, mert egy párórás út után szintén jó megállni, nyújtózni egyet kabát nélkül.
Sokan a bőrruhákról azt gondolja, hogy nyáron túlzottan meleg. A gyártók a fejlesztések alkalmával egyértelműen a biztonság mellett a lehető legjobb komfort elérése törekednek, így megfelelő helyeken ellátják a bőrruhákat rugalmas textilpanelekkel, és perforációval. Ezáltal nem csak még kényelmesebb viselet lesz a ruha, hanem jól fog teljesíteni is, amikor a nagy melegben motorozunk, mert a menetszél hűteni is tud minket.
Itt jöhet is egy kiegészítő, amin nem érdemes spórolni több ok miatt sem. A motoros aláöltözők. Itt biztosan sokan megrémülnek, vagy felhúzzák a szemöldöküket, hogy „persze, még egy réteg a nyári nagy melegben… bele fogok sülni a ruhába.” Egy jó nyári motoros aláöltöző két dologban a segítségedre lesz. Egyrészt könnyebben le tudod venni a motoros ruhát, ha beleizzadtál, mert nem tapad le a ruha bélése. Ezzel az aláöltözővel belül is tisztábban tudod tartani a védőfelszerelésed, mert ezt akár naponta is moshatod. Másrészt a nyári aláöltöző felveszi az izzadságot, ezáltal a menetszél is jobban hűt. Több fokos hőérzet különbséget tudsz kihozni így, ami nagyon is számít. Gondolj csak bele, milyen jó átsétálni egy párakapun a 40 fokban. Pont ezen az elven működik a „vizes” aláöltöző és a menetszél együttese. Arról nem is beszélve, hogy antibakteriális anyagot is használnak, így még csak szagos sem leszel annyira, mint egy pamut pólóban.
A hűvösebb időkre pedig a téli motoros aláöltözők nyújtanak jó megoldást, mert az meg végig száraz marad, így melegíteni is jobban tud.
A végére hagytam az extrémnek tűnő, de számunkra mégsem extrém eseteket. Láttunk már túraenduróra egyrészes bőrruhát, vagy bőrkabátot választót. És sportmotorra textil+motorosfarmert viselőt is. Mindenki maga dönti el, hogy miben hisz, mi az, amit a legbiztonságosabbnak érez. Van olyan motor szép számban, ami bár túra jellegű, de mégis sportos és vagány, és nem idegen tőle a pálya, ezáltal a bőrruha sem.
A több éves motoros tapasztalatom is azt mutatja, hogy vagy a szezon kezdetében-végében kötöd meg a kompromisszumot, vagy jól átgondolva meghozod a lehető legjobb döntést, és a fő motoros ruházat mellé, kiegészítőkkel trükközve megoldható szinte bármi. És hogy ne maradj magadra a döntésben, gyere bátran és beszéljük át a dolgokat. Nálunk nem létezik rossz kérdés, és reméljük megoldhatatlan probléma sem.
by Ádám