Keresd a motoros figurát
Mit jelent az A, AA, illetve az AAA kategória? (EN17092)
Több esetben találkoztunk már azzal a kérdéssel, hogy xy kabátunk, vagy nadrágunk hány „A”-s. Ezért is jöttünk ezzel a kissé „száraznak” tűnő, de egy igen lényeges írással.
5 évvel ezelőtt, 2020-ban hatályba lépett az EN17092 szabvány, ami a motoros ruházatokra vonatkozik. A motoros ruházati termékek ekkortól kaptak A, AA, és AAA akkreditációt, attól függően, hogy az előírt tesztsorozaton hogyan feleltek meg.
Az első és legfontosabb, hogy ez minden olyan gyártó számára kötelező érvényű, aki szeretne motoros védőruházatot értékesíteni az EU-ban.

Motoros védőruházatból sokféle létezik a piacon (textil, bőr, nyári, 4 évszakos stb), ezekbe bele se mennék nagyon, de mindenképpen nézzétek meg a ruha címkéjét, hogy megtalálható-e benne a kis motoros figura. Ha nem, akkor az nem minősül motoros védőruházatnak, mert az előírt tesztsorozatnak nem vetették alá. Gyakorlatilag, árulni sem szabadna őket ezen címszó alatt.
Szóval ne dőljetek be azon mondatoknak, hogy „Mindenhol Level 2 protektorokat tartalmaz”, vagy annak, hogy „Aradmidszálas, kevlárbéléssel van szerelve”. Nyilván ez is fontos, de attól még nem lesz egy hivatalos motoros védőruházat. Költői túlzással motoros stílusú öltözetnek hívhatnánk, de ilyen kategória, illetve besorolás nincs.
Nah de mit is jelent valójában az A minősítés?
- A minősítés: Alacsonyabb védelmi szint, városi közlekedéshez, alacsonyabb sebességű haladáshoz
- AA minősítés: Magas szintű védelmi szint, közepes sebességű motorozáshoz, országúti közlekedéshez.
- AAA minősítés: A legmagasabb védelmi szint, nagy sebességű motorozáshoz, versenyekhez ajánlott.
Ne tévesszen meg senkit ettől függetlenül ez a szabvány, illetve az „A” minősítések, mert ezek kizárólag a ruha külső héjának ellenállóságát, kopásállóságát, szakadásállóságát, és varrásszilárdságát tükrözik, a protektorokra, valamint azok védelmi szintjére nem vonatkozik.
Annyi az előírás, hogy az AA minősítéstől a térdprotektoron kívül csípőprotektorral is el kell látni.
Nyilván, aki nyitott szemmel jár, az egyből azon kezd morfondírozni, hogy ez is csak egy politikai és gazdasági lobbi, de motorosként azt az egy szempontot kell csak figyelembe vennünk, hogy az EU-n belül elérhető védőruházatok a mi érdekeinket is szolgálják, mert lássuk be, egy motoros védőfelszerelés nem csak az ütközés ellen kell, hogy védelmet nyújtson, hanem a csúszások ellen is.
Azt is meg kell jegyeznünk, hogy az új szabvány elérése nem nehéz, és nem is volt különösebben megterhelő a gyártók számára, de a bürokrácia, az adminisztráció, a tesztlaboratóriumokhoz való hozzáférés, és a megfelelés költségei viszont igen magasak. Több olyan gyártó jelen volt a piacon, akik ezekkel a költségekkel nem akartak számolni, így az EU-n belül ezek már egyszerűen elérhetetlenek (vannak még kivételek, de ezt nem szeretném kifejteni), de a nagy EU-n kívüli gyártóknak érdemes volt megugrani ezeket az akadályokat.
Nem állíthatjuk, hogy az EN17092 egy komoly, mindenre kiterjedő biztonsági szabvány, mert ahogy fent is írtam a protektorokra nem terjed ki. Nem elegendő egy AA, vagy AAA minősítéssel ellátott ruházatot használni, ha pl. gerincvédőt, vagy légzsákot nem veszünk alá.
Motoros ruha választásnál mindenképpen vedd figyelembe az alábbi szempontokat.
- Gondold végig, hogy milyen felhasználáshoz keresel ruházatot. (városi használat, országúti, vagy versenypálya) Ha vegyes használat, akkor sem kell pánikba esni, segítünk az optimális választásban.
- Nézd meg mindenképpen a ruházatban szereplő címkét, keresd a kis motoros figurát. Az jelöli, hogy melyik A minősítés tesztjén ment át sikeresen.
- Netes böngészésnél nézd meg a termékleírást, és nézz utána akár gyártói oldalon is, hogy megfelel-e az EN17092 szabványnak. (ahol nincs ilyen szabvány feltüntetve, ott tedd fel a kérdést, hogy akkor ez valóban megadja azt a védelmet, amire szükséged van motorozáskor?)
by Ádám